12 listopada 2013

Narodziny legendy - Porsche 356














Sylwetka żaby, silnik umieszczony za tylną osią, napędzający tylne koła. Jednoznacznie kojarzą się z Porsche. Prekursorem słynnej "dziewięćset jedenastki", było Porsche 356, którego historię postaram się po krótce przybliżyć.

Porsche 356 było pierwszym samochodem marki, opierającym się na rozwiązaniach z Volkswagena Garbusa - czterocylindrowy silnik chłodzony powietrzem umieszczony za tylną osią, napędzane tylne koła. Początkowo zważając na koszty, Porsche wykorzystywało wiele mechanicznych części z Volkswagena, jednak w późniejszych modelach uszlachetniało 356, co raz mocniej stawiając na osiągi.

Produkowane przez prawie 20 lat 356 występowało w wersjach zamkniętej i otwartej. Doczekało się wielu wariantów, takich jak Super Coupe, Roadster, Speedster, Convertible D. Bardziej ogólny podział obowiązuje ze względu na roczniki: 356 (lata 1948-55), 356A (1955-1959), 356B (1959-63) oraz 356C (1963-1966).

Rozpiętość silników w pierwszym modelu Porsche była od 1.1 do 2.0 litrów pojemności, przy mocach 40-130KM. Dzisiaj trudno znaleźć jakikolwiek samochód z niższą mocą, jednak trzeba pamiętać, że waga pojazdu w zależności od wersji wahała się między 770 a 1040kg.

Dzisiaj 356 jest rzadkim widokiem na ulicach. Głównie królują dobrze dopracowane repliki, chociaż czasami przy odrobinie szczęścia można trafić na białego kruka. Moim zdaniem jest to jedno z najpiękniejszych aut, jakie pojawiają się na ulicach stolicy.

Zapraszam do osobistej oceny walorów estetycznych 356 na podstawie poniższych ujęć.


imagebam.com imagebam.com imagebam.com imagebam.com imagebam.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz